Knoop in je sok

Heel herkenbaar: een paar sokken waarvan er een ergens tussen was en kast is verdwenen. Dirk Vis (37) ontwikkelde sokken met een knoop aan de ene en een lusje aan de andere. Zo blijven ze altijd bij elkaar.

TEKST LISA PETERS

‘Ik dacht makkelijk te zijn met alleen maar zwarte sokken, maar zelfs die zijn een ramp om bij elkaar te zoeken,” zegt Dirk Vis, bedenker van de Qnoopsok – de ene heeft een knoop, de andere sok een lusje. Thuis zaten Vis en zijn vrouw Annet (35) wekelijks op de bank met een krat vol sokken tussen hen in. Oude sokken verkleurden, sommigen hadden een hoge boord en weer anderen begonnen te lubberen. Ze werden er horendol van week in, week uit alle sokken van het gezin, ook die van de kinderen Bente (2) en Tijmen (5), bij elkaar te zoeken.

De oplossing is simpel, maar o zo doeltreffend. “Ik kwam erop tijdens een ritje in de auto,” zegt Vis. Van elk paar heeft één sok een knoop en de ander een elastisch lusje, om ze aan elkaar te ‘qnopen’. De slogan van Qnoop is dan ook: The only pair that stays a couple.

De eerste collectie van Qnoop is sinds zes weken te koop en omvat zachte kleuren als antraciet, lichtpaars en blauw in strakke lijnen en gekleurde vakken. Advies van Vis: draag ze zichtbaar onder een broek net boven de enkel, opgetrokken onder een korte broek of onder een skinny jeans. “Qnoop is een love brand. Sommige mensen die in de eerste week een paar hebben gekocht, komen nu al terug voor nog een paar.”

De Qnoopsokken zijn gemaakt van duurzaam materiaal: biologisch katoen uit Azië. Voor het productieproces trok Vis naar Portugal, een land met een rijke geschiedenis in textielproductie en eerlijke arbeidsomstandigheden. De kwaliteit van de stof en de knoop dragen bij aan een langere levensduur van de sokken. En dus aan minder afval.

“Maar weinig mensen weten dat bij katoenteelt veel pesticiden worden gebruikt die het drinkwater vervuilen en waardoor de grond uitgeput raakt.” Vis vindt dat alles wat we consumeren biologisch en eerlijk moet worden geproduceerd, zodat we dat niet langer als uitzondering, maar als standaard beschouwen. “Biologische producten worden nog te vaak gezien als alleen maar interessant voor geitenwollensokkenmensen.” Even later: “Misschien moet ik dan ook maar geitenwollensokken maken, met een qnoop.”

Vrije vogel

Dirk Vis studeerde financiële economie en rolde zo de zakenwereld in. Toch wilde hij het liefst zelf een bedrijf beginnen. De trigger hiervoor kwam eind 2013 tijdens een regenachtige vakantie in Frankrijk. Hij las het werk van de Deense filosoof Søren Kierkegaard, die schreef: ‘Wie iets waagt, verliest even zijn houvast. Wie niets waagt, verliest zichzelf.’ Weer terug in Amsterdam zegde Vis zijn baan op. “Ik had geen idee wat ik zou gaan doen, maar ik had er vertrouwen in dat er iets op mijn pad zou komen.”

Hij voelde zich een vrije vogel, zag overal kansen en ideeën en besloot de sokkenmarkt op te gaan. Hij keerde zijn spaarvarken om en financierde zijn bedrijf zelf. “Ik wil de regels van het ‘sokkenspel’ veranderen: van een massaproduct naar een duurzaam luxeproduct van goede kwaliteit en met mooie designs.”

Op de sokkenafdeling van de Bijenkorf deed Vis inspiratie op over hoe hij niet te werk wilde gaan: geen rijen rekken met sokken, maar een overzichtelijke presentatie. Hij leerde zichzelf ontwerpen, legde contact met een verfhuis in Portugal dat op milieuvriendelijke wijze katoen kleurt en bewoog hemel en aarde om een fabriekje te vinden dat bereid was op kleine schaal duurzame sokken te produceren. “Ik legde de lat steeds hoger. In eerste instantie was de knoop geen onderdeel van het ontwerp, dat kwam later pas. Ik ben de fabrikant erg dankbaar dat hij het met me heeft volgehouden.”

De eerste collectie ontwierp Vis zelf. “Hierdoor weet ik wat er allemaal mogelijk is en ben ik de maker van het dna van Qnoop.” Veel mensen begrepen niet dat hij zijn baan opzegde, maar Vis zou niet meer terug willen. “Ik word hier heel gelukkig van.” Met een knipoog: “Ik ga in de toekomst zeker nóg een keer mijn baan opzeggen.”

www.qnoop.com

Abonnement op Qnoop

Qnoopsokken zijn verkrijgbaar bij Hutspot in de Van Woustraat en Johnny at the Spot in de Jan Pieter Heijestraat. Een paar kost €15, drie paar kosten €37,50. Ook in Utrecht (bij Square), Den Bosch (bij Outspoken), Arnhem (bij Coming Soon) en via de webwinkel zijn de sokken verkrijgbaar.

Na de zomer is het mogelijk een abonnement op Qnoop te nemen: elk kwartaal drie paar sokken in de brievenbus. Zo heeft u er geen omkijken naar en volgt u vanzelf de laatste sokkentrends.

Het Parool, 13 juli 2015