Zeg het met Bloomon

De mannen van online bloemenservice Bloomon wisten met een oer-Hollands product en lef in minder dan een jaar een succesvol bedrijf op te zetten. ‘Mensen zijn niet gewend aan zulke verse bloemen.’

LISA PETERS

Op elk bureau-eiland in het ruime kantoor van Bloomon op een bovenverdieping in de Watergraafsmeer staan twee kleurrijke boeketten. In de hoek van het vertrek is een glazen kas neergezet; vroeger groeiden er bloemen in, tegenwoordig fungeert die als vergaderruimte. “We begonnen hier in november met z’n vieren en nu hebben we meer dan vijftig werknemers,” zegt Bloomonoprichter Patrick Hurenkamp (30). Bloomon is een online bloemenservice, opgezet door Hurenkamp en Bart Troost (31) − vandaag niet op kantoor, omdat hij net vader is geworden. In mei trad ook Koen Thijssen (30) toe tot de dagelijkse leiding. Klanten bestellen via de Bloomonwebsite een vers boeket, dat wekelijks, tweewekelijks of maandelijks wordt thuisbezorgd. Ze hebben de keuze uit een klein (€15), medium (€20) of groot boeket(€25). “We hoorden van een klant dat haar zoontje vroeg: ‘Mam, van wie krijg jij nou elke keer die bloemen? Ze komen niet van papa,'” zegt Hurenkamp met een lach.

Tien maanden na de oprichting werkt Bloomon in Duitsland, loopt er een pilot in België en sloot het bedrijf vorige week de eerste investeringsronde af met 3,5 miljoen euro. Het Nederlandse Inkef Capital, opgezet door pensioenfonds ABP, en de internationale durfkapitalist Partech Ventures kochten aandelen van Bloomon, samen met een anonieme investeerder uit de bloemensector.

In februari had Hurenkamp nog als doel om binnen twee jaar honderdduizend boeketten in Nederland te bezorgen. Dat streven is nu opgeschroefd naar een miljoen bossen, die ook over de grens aan huis geleverd zullen worden.

“Onze filosofie is om de online vlucht die schoenen en meubels de laatste jaren hebben genomen ook in de bloemensector door te voeren,” zegt Hurenkamp. “7,5 miljoen Nederlanders kopen minimaal één keer per jaar bloemen, maar nog maar één procent van de bloemen wordt online verkocht.”

Het idee voor Bloomon ontstond geleidelijk; de drie mannen werden niet geboren met groene vingers. Door zijn schoonfamilie raakte Hurenkamp bekend met de wereld van bloemenkwekers en veredelaars, die bloemsoorten ontwikkelen. “Veel mensen beseffen niet hoe groot de Nederlandse bloemensector is. We hebben een soort Silicon Valley in Aalsmeer, maar dan voor bloemen.”

Het kan verser

De branche fascineerde hem en hij ging op onderzoek uit. Het viel Hurenkamp op dat er aan de achterkant, op het gebied van productie, ontzettend veel gebeurt. Maar de voorkant, de verkoop van de bloemen, was al twintig jaar hetzelfde. Hij rook zijn kans.

De drie oprichters zijn geboren in 1984, studeerden economie in Groningen en hebben veel ervaring in de internethandel. “Patrick en ik kennen elkaar al sinds onze vijftiende door het Nationaal Jeugddebat, dat politiek bewustzijn onder jongeren stimuleert,” zegt Thijssen. De twee werkten later samen bij Rocket Internet, dat investeert in online bedrijven, zoals de groentebezorgdienst HelloFresh. Met Troost werkte Hurenkamp voor de Boston Consulting Group in Melbourne aan een opdracht voor een grote supermarktketen. “Toen filosofeerden we al dat we ooit samen zouden ondernemen,” zegt Hurenkamp. Thijssen: “We hebben het succes van de eerste investeringsronde deels te danken aan onze ervaring met dezelfde soort bedrijven als Bloomon.”

Ze ontdekten dat de bloemen een stuk verser kunnen zijn dan ze nu vaak in de winkel liggen. Hurenkamp: “In de standaard productieketen gaan de bloemen van de kweker naar de veiling, waarna ze worden getransporteerd naar een distributiecentrum of groothandel. Daardoor gaat veel kostbare tijd verloren.” Bloomon koopt zijn bloemen direct bij de kweker, zonder gebruik te maken van tussenpartijen.

Voor de bloemenkwekers was de werkwijze van Bloomon even wennen. “Normaal halen kwekers ’s ochtends de bloemen van het land en brengen ze die naar de veiling zonder te weten welke prijs ze ervoor zullen krijgen,” zegt Hurenkamp. Bloomon werkt samen met meer dan honderd verschillende kwekers en bedenkt juist van tevoren uit welke bloemen de boeketten bestaan.

Ook wat betreft stijl wil Bloomon zich onderscheiden. Elke week ontwerpt bloemstylist Anton van Duijn − bekend van het SBS6-programma Hollands Beste Bloemstylist − een modern boeket, geïnspireerd op de bloemen van het seizoen en interieurtrends. Zo moesten de bloemen van vorige week het vakantiegevoel terugbrengen. Het kaartje bij het boeket vertelt welke bloemsoorten erin verwerkt zijn (vorige week de ‘helianthus’, beter bekend als de zonnebloem, de germini en de papaver) en welke verzorging ze nodig hebben.

“Onze stijl is dat van een veldboeket: modern en met lef,” zegt Hurenkamp. Elke week is het weer een verrassing wat voor bos je krijgt. Op sociale media delen tevreden én ontevreden klanten massaal hun mening over de boeketten. Reacties variëren van ‘Helemaal geweldig! En wat ruiken ze lekker!’ tot ‘Zal wel hip zijn 1 stengel van elk. Maar voor €15,- is het een zielig bosje.’

Ruzie met je buren

Bloomon bezorgt elke dinsdag overdag en donderdagavond gratis door het hele land, met uitzondering van de Waddeneilanden. Klanten krijgen een sms’je met de bezorgtijd en kunnen instructies geven over wat er met de bloemen moet gebeuren als ze niet thuis zijn. “Stel je hebt ruzie met je buren, dan wil je niet dat je bloemen daar worden afgeleverd. Of je hebt liever dat we ze in een emmertje water in de achtertuin zetten dan bij de voordeur.”

Hoewel de drie bezorglanden dicht bij elkaar liggen, merkt Bloomon duidelijke cultuurverschillen tussen Nederland, Duitsland en België. “Tijdens de pilot in Antwerpen en Gent kregen we als feedback dat ‘wij Nederlanders’ denken dat we altijd bij de buren kunnen bezorgen. Dat hebben zij liever niet.”

Bloomon hoopt verder uit te kunnen breiden in Noord-Europa. Ook in die landen komen bloemen meestal uit Nederland, waardoor de versheid van boeketten nu soms wat te wensen overlaat. “Ik schrok toen we op een markt in Duitsland stonden en mensen in onze bloemen knepen. Ze dachten dat het zijden bloemen waren. Nu doen we er een kaartje bij, waarop staat dat ze echt zijn. Ze zijn niet gewend aan zulke verse bloemen. Buiten Nederland betaal je voor een lullig bosje zo dertig euro.”

Soms zijn de bossen van Bloomon zo vers dat de bloemen nog in de knop zitten. Dat is soms lastig; bijvoorbeeld in Duitsland kopen mensen niet graag bloemen die nog moeten uitkomen. De mannen zullen niet snel uitbreiden naar Zuid-Europa. Hurenkamp: “De airco is funest voor bloemen.”

www.bloomon.nl

Andere aanbieders

Online bloemen bestellen kan ook via Fleurop, waar zo’n 1200 bloemisten uit het hele land bij zijn aangesloten. Boeketten zijn er vanaf vijftien euro, waar nog 7,95 euro bezorgkosten bij komen. Een bos bloemen voor twaalf uur ’s middags besteld, is dezelfde dag nog in huis. Via de website kan een persoonlijk kaartje worden toegevoegd.

www.fleurop.nl

Online bloemenwebshop Euroflorist bezorgt niet alleen in Nederland, maar ook ‘wereldwijd’ in 36 andere landen. Euroflorist heeft een ruim assortiment aan boeketten onder de twintig euro, waar nog wel 6,90 euro bezorgkosten bovenop komen.

www.euroflorist.nl

Frederique’s Choice is het merk van model Frederique van der Wal. De boeketten variëren van achttien tot honderd euro, exclusief 5,95 euro verzendkosten. Er zijn ook verrassingsboeketten en bloemenabonnementen.

www.frederiqueschoice.com

Het Parool, 14 september 2015